ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
اقتصاد غول های فناوری جهان زیر تیغ کرونا
میترا جلیلی
خبرنگار
شیوع ویروس کرونا در چین ضرری جبرانناپذیر به اقتصاد چین وارد کرده است و در این میان صنعت تکنولوژی این کشور نیز با مشکلاتی عمده مواجه شده است. البته این زیان اقتصادی تنها متوجه کمپانیهای چینی نیست و بسیاری از بزرگان فناوری دنیا تحت تأثیر این وضعیت قرار گرفتهاند تا جایی که شاهد تعطیلی و بسته شدن دفاتر این غولهای فناوری در چین هستیم.
زنجیره تعطیلی کمپانیهای فناوری در چین
کمپانیهای اپل، سامسونگ، مایکروسافت، تسلا و گوگل همه کارخانههای تولیدی و همچنین فروشگاههای خود را در چین تعطیل کردند و تقریباً همه فعالیتهای خود را به تعویق انداختند. گوگل پا را از این نیز فراتر گذاشته و عنوان کرده است که بهمنظور محافظت از سلامت کارکنانش حتی دفاتر خود در هنگکنگ و تایوان را نیز تعطیل کرده است.
آمازون هم که یکی از بزرگترین شرکتهای فعال در حوزه تکنولوژی و تولیدکنندگان محصولات هوشمند در جهان به شمار می رود با انتشار اطلاعیهای رسمی اعلام کرد که به دلیل افزایش نگرانیهای جهانی از شیوع گسترده ویروس کرونا، در رویداد سالانه کنگره جهانی موبایل بارسلونا شرکت نخواهد کرد.
این کمپانی هیچ دفتری در ووهان، شهری که منبع انتشار این ویروس محسوب میشود ندارد با این حال از کارکنان خود خواسته است برای سفر به چین، حتماً تأییدیههایی را دریافت کنند و سپس راهی این کشور شوند. ازسوی دیگر هریک از کارمندان که به چین سفر میکنند یا از آن برمی گردند قبل از بازگشت به محل کار باید 14روز در خانه بمانند. کمپانی فیسبوک هم دفتری در چین ندارد ولی از کارمندانش خواسته است از سفرهای غیرضروری به چین اجتناب کنند و الجی و Razer هم مشابه همین رفتار را داشتهاند.
در شرایط فعلی، کمپانی فناوری ایسوس نیز با عذرخواهی از مشتریان خود اعلام کرده است که بهدلیل شیوع ویروس کرونا نمیتواند گوشی ROG Phone II خود را بموقع در اختیار آنها قرار بدهد و البته زمان مشخصی را هم برای پایان این وقفه اعلام نکرده است.
یکیدیگر از کمپانیهای عرصه فناوری که در اثر شیوع کرونا برای تولیدات خود با مشکل مواجه شده، تسلا است. البته ایلان ماسک مدیر تسلا تأخیری 10روزه را برای ساخت خودروی برقی خود با نام تسلا3 متصور است. با این حال وی نگران سوددهی خود نیست چراکه کارخانه شانگهای هنوز عامل اصلی درآمدهای این شرکت نیست و انتظار میرود این کمپانی با کمک سایر کارخانهها کمبود محصول خود را جبران کند.
از برندهای چینی که تولید محصولات آنها به تعویق افتاده هم میتوان به کمپانیهای اوپو، شیائومی، لنوو و هوآوی اشاره کرد. «نیکول پنگ» یکی از تحلیلگران حوزه آیتی گفت: کمپانیهایی مانند هوآوی که فعالیت آنها در گوانگدونگ است وضعیت بهتری دارند هرچند درحال حاضر هیچ یک از کمپانیهای چینی با صددرصد ظرفیت خود فعالیت ندارند. اما کمپانیهایی مثل لنوو که برای ساخت قطعات به کمپانیهای دیگر اتکا دارند بیشترین تأثیر را از وضعیت حال حاضر گرفتهاند. محصولات فناوری و بازیهایی هم که قرار بود در اوایل فوریه به بازار بیاید همگی به تعویق افتادهاند. سونی هم اعلام کرده که ویروس کرونا تأثیری منفی بر تولید کارخانههایش داشته است که قطعاتی برای برندهای اپل و هوآوی و سایر کمپانیهای فناوری میسازند.
دردسرهای اپل
ازآنجا که تعداد زیادی از محصولات در چین تولید میشوند متخصصان هشدار دادهاند که درصورت ادامه این روند، در زمینه تولید بخش عمدهای از تلفنهای هوشمند، هدستهای واقعیت مجازی(VR)، خودروها و سایر محصولات فناورانه با کمبود مواجه خواهد شد. بهعنوان مثال با نیمه تعطیل شدن شرکتهای فاکسکان و پگاترون در چین، انتظار میرود تولید انواع آیفون و ایرپاد با مشکلاتی جدی مواجه شود چراکه تولید تقریباً تمامی آیفونهای موجود در جهان، توسط کارخانههای این کمپانیها انجام میشود.
شرکت فاکسکان یکی از شرکتهایی است که تولید قطعات مختلف را برای آیفون و محصولات هوشمند برعهده دارد ،با توجه به شرایط حال حاضر، مجبور شده است وضعیت خود را به حالت نیمه تعطیل دربیاورد. خبرها حاکی است که کمتر از ۱۰ درصد نیروی کار فاکسکان در این کارخانه مستقر هستند و البته از این کارگران خواسته شده است که از ماسک استفاده کنند و همچنین درجه حرارت بدن کارگران نیز دائم کنترل می شود تا از شیوع بیماری در کارخانه پیشگیری شود.
هرچند فاکسکان بارها تأکید کرده که با سپردن تولیدات بهکارخانههایش در مکزیک، هند و پاکستان همه تعهدات خود در قبال اپل را انجام خواهد داد اما این کمپانی بسیار نگران بازار محصولات خود است و حتی انتظار کاهش 10درصدی تولید آیفون را دارد.
فاکسکان بهعنوان سازنده قطعات آیفون، تصمیم دیگری نیز گرفته که میتواند به ضرر کمپانی اپل تمام شود. این شرکت قرار است تا اطلاع ثانوی به جای تولید قطعات آیفون در مرکز خود واقع در شنزن، اقدام به تولید روزانه 2میلیون ماسک و لباس پزشکی تا پایان فوریه کند. ابتدا قرار بود این کمپانی به میزان محدود و تنها برای استفاده داخلی کارمندان خود ماسک تولید کند اما وضعیتی که شیوع ویروس کرونا در این کشور ایجاد کرده، باعث افزایش تقاضا برای خرید این محصول و کمبود آن در بازار چین شده است.
همچنین پیشبینی میشود رشد فروشHon Hai یکی دیگر از تولیدکنندههایی که گوشی آیفون را برای اپل تولید میکند نیز کمتر از رقم مورد انتظار باشد. با اینکه گمان میرفت رقم رشد تولید این کمپانی چینی به 3تا 5درصد برسد اکنون این رشد بین یک تا 3درصد خواهد بود.
از یکی دیگر از غولهای فناوری که با کم کار شدن فاکسکان، نگران محمولههای خود است میتوان به فیسبوک اشاره کرد. این کمپانی سفارشهای جدید خود برای هدست واقعیت مجازی Oculus Questرا بهدلیل وقفهای که در تولید آن در چین ایجاد شده، متوقف کرده است. قرار بود این هدست در اوایل فوریه به بازار بیاید اما حالا تولید نسخه 64گیگابایتی آن به 10مارس موکول شده است.
کرونا، تهدیدی برای کنگره جهانی موبایل
یکی از نگرانیهای سازمان بهداشت جهانی این است که گردهماییها بهدلیل حضور جمعیت زیاد، خود بهکانونی برای شیوع ویروس کرونا تبدیل شود. به نظر میرسد این موضوع بر کنگره جهانی موبایل بارسلونا اسپانیا(MWC) نیز تأثیری منفی گذاشته است. البته باید گفت با وجودی که سازمان جهانی بهداشت عنوان کرده که وضعیت این بیماری به هشدار جهانی رسیده اما توصیهای برای کنسل شدن کنفرانسهای جهانی همچون MWC که خارج از چین برگزار میشود نداشته است. باید گفت که تاکنون تنها یک مورد ابتلا به کرونا در اسپانیا گزارش شده ولی ترس و دلهره مردم همچنان ادامه دارد.
هرچند برگزارکنندگان MWC معتقدند ویروس کرونا تأثیر زیادی بر رویداد فناورانه آنها نداشته است اما به نظر میرسد واقعیت چیزی جز این باشد چراکه برخی غولهای فناوری از شرکت در این نمایشگاه سرباز زدهاند و بهنظر میرسد این رویداد جهانی با چالشهایی مواجه شده است. یکی از این کمپانیها، ال جی است که اعلام کرد برای محافظت از سلامت کارمندانش، از شرکت در این نمایشگاه انصراف میدهد.
سخنگوی این کمپانی گفت: با این تصمیم و ممانعت از سفر کارکنانمان، عملاً از مواجهه آنها با کرونا پیشگیری میکنیم اما در آیندهای نزدیک رویدادهایی جداگانه برای برند خود برگزار خواهیم کرد. ال جی کنفرانس هفته آینده خود را نیز کنسل و آن را به آخر ماه مارس موکول کرده است. اریکسون نیز از دیگر کمپانیهای فناوری است که اعلام کرده در این نمایشگاه بینالمللی شرکت نخواهد کرد. هرچند پیش از این عنوان شده بود کمپانی زدتیای(ZTE) هم در نمایشگاه MWC حاضر نمیشود ولی بتازگی این کمپانی اعلام کرده که در این رویداد حضور خواهد یافت اما هیچ کنفرانس خبری برگزار نمیکند.
سونی نیز از کمپانی هایی است که از شرکت در کنگره جهانی موبایل ۲۰۲۰ انصراف داده و بسیاری آن را ضربه بزرگ دیگری به این رویداد میدانند. پیش از این کارشناسان پیشبینی میکردند سونی احتمالاً از موبایل جدید خود به نام «اکسپریا ۵پلاس» رونمایی کند ولی حالا همه چیز تغییر یافته است. گفتنی است کمپانی اینتل نیز در اقدامی هماهنگ با سایر کمپانیهای فناوری، از شرکت در کنگره جهانی موبایل انصراف داد.
البته باید گفت برگزارکنندگان نمایشگاه جهانی موبایل برای پیشگیری از انصراف دیگر کمپانیها از حضور در این رویداد، یادآور شدهاند با توجه به شرایط موجود، اقداماتی پیشگیرانه انجام دادهاند و هرگونه دست دادن در این رویداد بهعنوان یکی از عوامل اصلی انتقال این بیماری، ممنوع خواهد بود. همچنین مواد ضدعفونی کننده در همه بخشهای نمایشگاه در اختیار بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت تا میزان شیوع کرونا تا حد امکان کاهش یابد.
تکذیب اتهام دخالت چین در حمله سایبری به امریکا
چین اتهامات وارده بر دخالت افسران نظامی خود در حمله سایبری اکوئیفاکس امریکا در سال ۲۰۱۷ را رد کرد.
بهگزارش ایسنا، سال ۲۰۱۷ میلادی بود که شرکت اکوئیفاکس، بهعنوان یکی از سه آژانس برتر که در رابطه با اعتبار مصرفکنندگان در امریکا گزارش میدهد، اعلام کرد که هکرها به اطلاعات مالی و خصوصی مشتریان امریکایی دسترسی پیدا کردهاند. با انتشار این خبر مشتریان و کاربران این شرکت از سوءاستفاده از اطلاعات آنها اظهار نگرانی کردند و خواستار پیگیری مقامات مربوطه و مدیران مسئول شدند.
حالا با گذشت بیش از دو سال، ایالات متحده امریکا چهار نفر از افسران نظامی چین را به جرم همدستی با هکرهای حمله سایبری اکوئیفاکس متهم کرده است. این حمله سایبری که در سال ۲۰۱۷ انجام گرفت، بدون شک یکی از بزرگترین حملات سایبری در جهان شناخته میشود، که در نتیجه منجر به افشای اطلاعات خصوصی، مالی و محرمانه بالغ بر ۱۴۷ میلیون کاربر امریکایی شد و سهام این شرکت مالی بزرگ را بشدت تحت تأثیر قرار داد. در هنگام این حمله علاوه بر شهروندان امریکایی، خیل عظیمی از کاربران انگلیسی و کانادایی نیز در این شرکت بزرگ عضویت داشتند که تحت تأثیر این افشای اطلاعاتی قرار گرفتند. هنوز اطلاعات و جزئیات بیشتری از این چهار نفر از افسران نظامی چین منتشر نشده است ولی به عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران، بعید به نظر میرسد که این اتهام بدون اسناد و مدارک دقیق دال بر همدستی با مجرمان سایبری حمله به اکوئیفاکس، آنها را بهدادگاه محاکمه در امریکا بکشاند.
شرکت اکوئیفاکس که در ایالت آتلانتا مستقر است، از نظر بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران، یک هدف بالقوه برای هکرها و مجرمان سایبری به شمار میرود چرا که اطلاعات بسیاری از افراد نظیر اقساط پرداخت شده، اطلاعات مربوط به وامها، کارتهای اعتباری بانکی، قبوض پرداخت شده و بهطور کلی تمامی سوابق مالی افراد را شامل میشود. بدین ترتیب هکرها با نفوذ و دسترسی به این شرکتها و آژانسها میتوانند به اطلاعات ارزشمند بسیاری از مردم دست یابند. هکرها همچنین به اسامی افراد، آدرس و تاریخ تولد این افراد دسترسی داشتند.
چه سیمکارتهایی را نباید بخرید
در روشی جدید از کلاهبرداری، با افراد تماس گرفته میشود و با وعده سیمکارتهایی با شماره رند یا همشماره سیمکارتهای اعتباریشان که قیمتی پایینتر از معمول دارند، آنها را فریب میدهند.
به گزارش ایسنا، اگر بخواهیم سیمکارتهایی را که ارائه میشود تفکیک کنیم، بخشی از آنها سیمکارتهایی هستند که بهروز توسط اپراتورها واگذار میشوند و تعداد آنها به اندازهای است که متقاضی بتواند بهراحتی تهیه کند و دلیلی ندارد در بحث عرضه و تقاضا، دچار افزایش و کاهش قیمت شوند. بخش دیگر هم سیمکارتهایی با کدهای قدیمیتر و با شماره خاص هستند که متقاضی و بازار خاص خود را دارند و دیگر عرضه نمیشوند.
طبق اظهارات فعالان بازار، سیمکارتهای دائمی قدیمی که تقاضای زیادی برایشان وجود دارد، تعیینکننده قیمت سیمکارت هستند و با توجه به جایگاهشان نزد کاربران و قدمتی که دارند، به نوعی ایجاد بورس کردهاند و قیمت بعضی از این سیمکارتها بعضاً به چند صد میلیون تومان هم رسیده است. علاوه بر این، عوامل دیگری مانند عرضه سیمکارت، میزان عرضه و تقاضا و عدم توازن بین عرضه و تقاضا، بر قیمت سیمکارت خیلی مؤثر است.
اما در مواردی ممکن است از تمایل افراد به خرید سیمکارتهایی که شمارههایی رند دارند یا سیمکارتهای دائمی مشابه شمارههای اعتباری افراد، سوءاستفاده شود؛ بدینصورت که با فرد تماس گرفته و پیشنهاد میدهند که با دریافت مبلغ پایینتری از حد معمول، میتواند صاحب سیمکارتی با شماره مورد نظر شود، در حالی که این کار کلاهبرداری است و با واریز مبلغ مورد نظر، دیگر نه خبری از سیمکارت میشود و نه شخصی که با شما تماس گرفته است.
در این زمینه، افشار فروتن - رئیس انجمن فروشندگان تلفن همراه، سیمکارت و لوازم جانبی اظهار کرد: اپراتورها اطلاعرسانی خود را از طریق روابط عمومی و پایگاههای اطلاعرسانی انجام میدهند و اینطور نیست که بخواهند فروش سیمکارت را به افراد عادی و شخص و فروشندههای معمولی واگذار کنند. با توجه به این شرایط، کاربران باید توجه کنند که اگر خارج از این چارچوب، فردی با آنها تماس گرفت و قصد فروش سیمکارت داشت، بدانند که یک جای کار اشکال دارد.
وی در ادامه اظهار کرد: اینکه تماس بگیرند و بگویند سیمکارت داریم، ممکن است شیوهای برای بازاریابی بعضی از مراکز فروش سیمکارت باشد که یک سری از سیمکارتها را پیشثبتنام میکنند و اپراتور، آن شماره را برایشان حفظ میکند تا از این طریق بتوانند کسب درآمدی داشته باشند. بعضی دفاتر هم یک سری شماره مشخص را خریداری میکنند و توسط پرسنلشان اقدام به بازاریابی میکنند. اما در اکثر موارد تماسهایی که گرفته میشود، کلاهبرداری است و افراد نباید به این تماسها توجه کنند.
فروتن با بیان اینکه اپراتورها در حال حاضر شرایط خرید را بسیار آسان کردند و نیازی به این ترفندها نیست، گفت: بهتر است در مواجهه با این تماسها، این کار را اصلاً انجام ندهند. حتی برای انتخاب شماره منتخب هم اگر شمارهای را مد نظر دارید که متناسب با شماره دیگرتان باشد، از طریق پایگاه اطلاعرسانی اپراتورها برای تهیه سیمکارت اقدام کنید.
رئیس انجمن فروشندگان تلفن همراه، سیمکارت و لوازم جانبی همچنین خاطرنشان کرد: کاربران باید به اطلاعرسانی روابط عمومی اپراتورها توجه کنند و با اطمینان از اپراتورها و نمایندگیهای رسمی و معتبر معرفیشده از طرف آنها خرید کنند، در غیر این صورت متضرر میشوند و درنهایت جز دردسر برای کاربر، چیز دیگری برایشان ندارد.
اخــبـــار
وزیر ارتباطات:
ماهوارههای ایرانی فوقالعادهتری در راه داریم
هرچند ماهواره «ظفر» که قرار بود 20 بهمن ماه به فضا پرتاب شود در مدار آرام نگرفت ولی کارشناسان معتقدند پیشرفت عملکرد این ماهواره قابل تأمل بوده است و با توجه به کاهش چشمگیر میزان خطاها میتوان به موفقیت پرتابهای بعدی امیدوارتر بود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه پرتاب ماهواره «ظفر» با شکست مواجه شد، گفت: اما ما متوقف نخواهیم شد چراکه ماهوارههای ایرانی بهتری در راهند. محمدجواد آذری جهرمی در توئیتر نوشت: پرتاب ماهواره «ظفر» ناموفق بود. مثل بسیاری از پروژههای علمی، شکست اتفاق افتاد. فالکون ۹، جونو ۲، اطلس، پروتونام و آنتارس صرفاً نمونههایی از شکستهای امریکا در پرتابهای فضایی هستند. اما ما متوقف شدنی نیستیم. ما ماهوارههای ایرانی فوقالعادهتری در راه داریم.
رئیس سازمان فضایی ایران نیز با بیان اینکه «ظفر» در استخراج اطلاعات وضعیتی و موقعیتی از خود عملکرد صحیح و مورد تأییدی ارائه داد، گفت: این ماهواره برای قرارگیری در مدار، فقط ۱۵ ثانیه زمان کم آورد. این درحالی است که در زمان پرتاب ماهواره «پیام» ما ۴۰ ثانیه زمان کم آوردیم پس این پیشرفتی چشمگیر محسوب میشود. مرتضی براری در گفتوگو با مهر، افزود: عملکرد دادههای دریافت شده از «ظفر» بر مبنای تست زیرسیستمها، نشان از سلامت بخشهای مختلف ماهواره داشته است. از نظر ما این یک موفقیت به حساب میآید، چرا که در فاصله ۱۴دقیقه و ۴۵ ثانیه که زمان پرتاب بود، در ۸ دقیقه نخست، شاهد استخراج «اطلاعات موقعیتی» آن بودیم و در ۶ دقیقه و ۴۵ ثانیه که ماهواره از ماهوارهبر جدا شد، شاهد استخراج «اطلاعات وضعیتی» ماهواره بودیم. این موضوع نشان دهنده سلامت عملکرد ماهواره است. وی با بیان اینکه وضعیت ماهواره و اطلاعات موقعیتی آن در مسیر پرتابی و مداری، ثبت و استخراج شده است، افزود: تست ماژولهای ماهواره در آزمایشگاه زیر مداری و در خلأ انجام شده بود اما زمانی که ماهواره پرتاب میشود، ابعاد دیگر عملکردی نمایان میشود.
براری مشکل در پرتاب ماهواره «پیام» را مربوط به مشکلات حرارتی عنوان کرد که در پرتاب ماهواره «ظفر» حل شده بود و گفت: مشکل عمده در پرتاب «ظفر» به سرعت آن مربوط میشد و شتاب ماهواره برای قرارگیری در مدار، به سرعت مدنظر نرسید.رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به اینکه در حال بررسی بیشتر ابعاد این پرتاب و عملکرد آن هستیم، گفت: با وجودی که ماهواره موفق به استقرار در مدار نشد، اما ما موفق شدیم به ارتفاع مدنظر که ۵۳۵ تا ۵۴۱ کیلومتر از سطح زمین برای پرتاب ماهواره بود، دست یابیم و این یک موفقیت به حساب میآید.
معاون وزیر ارتباطات درباره برخی اخبار منتشر شده مبنی بر مشاهده لاشههای این ماهواره در زاهدان گفت: مطابق با رصد انجام شده از ایستگاههای زمینی، ماهواره «ظفر» پس از عدم موفقیت قرارگیری در مدار، به اقیانوس هند سقوط کرد.
وی گفت: در صورتی که ماهواره موفق به تزریق در مدار نشود، قطعات آن در فضای جو، میسوزد و در قطعهای کوچک وارد اقیانوس میشود. رئیس سازمان فضایی ایران تأکید کرد: قبل از پرتاب ماهواره، کریدور پروازی تمام ملاحظات را بررسی میکند تا ماهواره به محیط زیست آسیب نزند و لاشه ماهوارهبر نیز در منطقه مسکونی و محیط شهری فرود نیاید.
تمدید فراخوان همکاری استارتاپهای ایرانی در جام جهانی قطر
سازمان فناوری اطلاعات ایران فراخوان امکان همکاری استارتاپها و کسبوکارهای ایرانی در برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر را تمدید کرد.
بهگزارش «ایران»، این سازمان اعلام کرد بهدنبال رایزنیهای بهعملآمده، به اطلاع کسبوکارهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات میرساند که این سازمان درصدد فراهم آوردن امکان همکاری استارتاپها و کسبوکارهای ایرانی در برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر است. از تمامی کسبوکارهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که مایل به هرگونه همکاری در برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در کشور قطر هستند دعوت شده تا تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ با ارسال نامه رسمی به سازمان فناوری اطلاعات ایران به همراه معرفی کسبوکار خود (حداکثر دو صفحه و به زبان انگلیسی جهت ارسال به طرف قطری)، آمادگی خود را اعلام کنند.
کسبوکارهای متقاضی همکاری، با هزینه خود همراه با هیأت همراه رئیس سازمان فناوری اطلاعات در آینده نزدیک به کشور قطر، سفر کرده و به طرف قطری معرفی میشوند و انتخاب جهت مشارکت در برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ و شرایط همکاری با طرف قطری خواهد بود.
نقشه راه گذر به 5G تدوین می شود
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نقشه راه گذر کشور به نسل پنجم فناوریهای ارتباطات سیار (5G) را با نظرخواهی از متخصصان، تدوین میکند.
به گزارش «ایران»، نسترن محسنی معاون امور رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از انتشار فراخوان نظرخواهی تخصصی در تدوین نقشه راه گذر کشور به نسل پنجم فناوریهای ارتباطات سیار (5G) خبر داد.
وی با اشاره به اینکه تدوین نقشه راه گذر به 5G در رگولاتوری آغاز شده و با دریافت نظر از بخش و کمیته راهبری که با حضور مدیران ارشد رگولاتوری و مدیران عامل اپراتورهای تلفن همراه از تابستان سالجاری تشکیل شده، در حال نهایی شدن است، گفت: تنظیم سیاستهای کلان رگولاتوری در گذر به فناوری نسل پنجم از اولین خروجیهای این کمیته بوده که بهعنوان یک سند بالادستی برای تدوین برنامه اقدام بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، از آن استفاده خواهد شد.
محسنی با اشاره به دریافت نظرات اپراتورهای تلفن همراه و اپراتورهای اینترنت گفت: موضوعات تخصصی مربوط به مدیریت منابع محدود فرکانسی، ارزیابی اپراتورها از تقاضای قابل انتظار برای خدمات 5G در ۵ سال آینده و... از موضوعاتی بود که در نظرسنجی از اپراتورهای ارتباطی مطرح شده است.
وی تأکید کرد: در مرحله آخر تدوین نقشه راه گذر به 5G، نظرخواهی تخصصی دیگری روی پرتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شده و از تمامی شرکتها و استارتاپهای فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات که علاقهمند به نقشآفرینی در اکوسیستم 5Gهستند، دعوت میکنیم نظرات خود را اعلام کنند. محسنی با بیان اینکه برای اولین بار در تاریخ فعالیت رگولاتوری، فعالان اکوسیستم دیجیتالی کشور، قبل از ورود فناوری به کشور، در تدوین نقشه راهگذر به فناوری به مشارکت فراخوانده شدهاند، گفت: متخصصان این عرصه تا پایان ساعت اداری پنجم اسفندماه سالجاری فرصت دارند نظرات خود را به معاونت امور رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال کنند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
اقتصاد غول های فناوری جهان زیر تیغ کرونا
-
تکذیب اتهام دخالت چین در حمله سایبری به امریکا
-
چه سیمکارتهایی را نباید بخرید
-
اخــبـــار
اخبارایران آنلاین